خداحافظ استاد، خداحافظ فرزند خلف، خداحافظ نجف دریابندری
سالهای سال، زیباترین جمعههای جهان مال من بود.
هرجمعه، ساعت چهارِ صبح میرفتیم کوه و نُه صبح به سرعت پایین میآمدم تا به دیدار استاد نجف شتاب کنم. قدیمترها که حرف میزد جهانِ دیگری بود. بعدترها که کم حرف شد چشمانتظار میماندیم تا کلامی از دهانش خارج شود و خاطرهای بگوید و عشق کنیم از تُن صدای گیرایش.
استادِ بهحرف آوردنِ استاد نجف، سیروس علینژاد بود و ایرج پارسینژاد. بعدتر که دیگر حرفی نمیزد فقط هرجمعه نگاهش میکردیم. خیلی چیزها را از یاد برده بود اما اگر صفدر تقیزاده یک هفته غیبت میکرد میپرسید کجا بودی؟ یا همیشه حواسش بود برای منوچهر انور آبجوش بیاورند نه چای.
جمعهها بهترین جای دنیا جردن بود و بهترین صدای دنیا صدای خندههای نجف دریابندری که از توی حیاط هم میآمد، حتا گاهی از کوچهٔ چهرازی.
وقتی تصمیم گرفتم پروندهٔ استاد نجف را در مجله کار کنم مانده بودم باید از کدام بُعد بررسیِ کارنامهٔ این بزرگمَرد را شروع کنم؟
مترجمی بود در بالاترین و حرفهایترین سطح که وجودش فارسیزبانان زیادی را با جهانهای دیگر آشنا کرد. نویسندهای بود خلاق، چه وقتی طنز مینوشت، چه وقتی مقالات سیاسی مینوشت و چه وقتی کتاب آشپزی نوشت… برایش فرقی نمیکرد مشغول چه کاری است، با بهترین کیفیت کارش را انجام میداد. همانطور که با بهترین کیفیت سعی کرد از زندگی لذت ببرد.
وقتی با تلاشها و پیگیریهای دکتر فرهاد نظری، نجف دریابندری بهعنوان گنجینهٔ زندهٔ بشری در میراث خوراک ثبت ملی شد چند ساعتی به عنوانش اندیشیدم که باید او را بهعنوان گنجینهٔ زندهٔ بشری در موارد زیادی ثبت ملی میکردند.
در ترجمه، در نویسندگی، خوراک، نقاشی، کندهکاری، نقد نوشتن، رفاقت، آزادگی و آزاد اندیشی و… برای این جهان متأسفم که شما را از دست داده استاد نجف، برای خودم که نیستم تا زیر تابوت شما را بگیرم، برای رفقایی که بیش از هفتاد سال است رفیقتان مانده بودند، برای صفدر تقیزاده… خدانگهدار پیرمرد، خداحافظ استاد، خداحافظ فرزندِ خلف، خداحافظ نجف
سردبیر مجله ادبی نوپا
مجتبا نریمان
مجلهٔ ادبی «نوپا» با رویکردی تازه در پی کشف استعدادهای شناخته نشده در عرصهٔ ادبیات میرود و شعرها و داستانها را همراه با نقد منتشر میکند. مجلهٔ نوپا به سردبیری مجتبا نریمان در کنار انتشار مطالب ادبی، سعی دارد در شناخت شعر و داستانهایی که، دور از هرگونه حشو و زوایدِ تبلیغاتی و گذرا، ارزش ادبی و هنری دارند، به مخاطبان خود کمک کند و به آسیبشناسی ضعفها و علل سقوطِ برخی جریانات ادبی بپردازد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.