هفتمین شمارهٔ مجلهٔ ادبی نوپا منتشر شد.

شمارهٔ ۷ فصلنامهٔ «نوپا» ویژهٔ «اساطیر و اساطیرواره‌ها» در گفت‌وگو با دکتر ژاله آموزگار، دکتر سیروس شمیسا و دکتر سجاد آیدنلو به‌چاپ رسید.

اساطیر از دل قصه‌ها بیرون می‌آیند یا قصه‌ها از دل اساطیر؟ تاریخ اسطوره‌ها را می‌سازد یا اسطوره‌ها تاریخ را؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که مجله کوشیده تا در گفت‌وگوها و مقالات به جواب آن‌ها برسد.

این شماره، مجلهٔ نوپا با بخش بازچاپ و مقالهٔ «افراط، تفریط و اعتدال در زبان فارسی» نوشتهٔ غلام‌حسین یوسفی آغاز می‌شود.

در بخش بعدی پروندهٔ مفصلی با موضوع «اساطیر و اساطیرواره‌ها» آمده است که گفت‌وگوها، مقالات و یادداشت‌های زیر را به ترتیب می‌خوانیم:
ما همیشه اسطوره‌نگاری کرده‌ایم و کمتر اسطوره‌شناسی (گفت‌وگو با ژاله آموزگار)، بوف‌کور کاملا ادامهٔ ادبیات قدیم ماست (گفت‌وگو با سیروس شمیسا)، اسطوره و حماسه (گفت‌وگو با سجاد آیدنلو)، چرا انسان معاصر اسطوره‌ها را دوست دارد؟ (ناصر فکوهی)، تبارشناسی قهرمان در اسطوره (عباس مخبر)، اسطوره و آیین: شرق و غرب (مانی صالحی‌علامه)، اسطوره‌های مانوی (ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق)، اسطوره و داستان (حسین ورجانی)، اساطیرواره‌ها در فرهنگ عامهٔ مردم لر (یاسر دالوند)، ایزدِ «وای» و تأثیر آن در بلوچستان (سمیرانیک نوروزی)، گیل‌گمش؛ اسطورهٔ گذار از نابخردی به خردمندانه زیستن (محمد ایرانی)، اسطوره و روانکاوی (نسرین بهنام‌نژاد، مهدیه قربانی)، اساطیر اَرمنِ‌ستان (آنی هُوسِپیان)، جادو و جنسیت در جوامع مردسالار (حسین ترکمن‌نژاد)، گذر از اسطوره به فلسفه (بهنام قومنجانی)، نام ماه‌های دوازده‌گانه تقویم (شهرزاد مشایخی)

داستان فارسی

هفت‌خاج رستم (یارعلی پورمقدم)، ماهی در باد (حسین آتش‌پرور)، نابسوده (حمید نامجو)، بابو را عبدالمای خورد (مجتبا نریمان)
با نقدهایی از محمدرضا ایوبی، جواد اسحاقیان و سیما خسروی.

ترجمه

مم و زین‌ها (شیرزاد حسن) ترجمهٔ مریوان حلبچه‌ای

شاهِ نامه‌ها

چرا دژِ اهریمن نام مقدسِ بهمن دارد؟ (ابوالفضل خطیبی)، تنوع و تکثّرِ نگرش‌های دینی در حماسهٔ ملی ایران (حمیدرضا اردستانی)، گشودنِ دژ بهمن (آرمان فاتح)، درآمدی بر حماسه (فروغ اولاد)

مقاله‌ها و نقدها

نقدی بر کتاب «فرهنگِ املایی فارسی، املا، رسم‌الخط…» (مهدی سالاری‌نسب)، گاوخونی و تلاش برای جاودانگی (محمدرضا اصلانی) و نقدها و معرفی کتاب‌های چاپ جدید.

به عبارت دیگر
دیدارهای اساطیری در مطب (سرمد قباد)

هفتمین شمارهٔ مجلهٔ ادبی نوپا، تابستان و پاییز ۱۴۰۲ ویژهٔ اساطیر و اساطیرواره‌ها در ۳۱۰ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان منتشر شد.

 

 

هفتمین شمارهٔ مجلهٔ ادبی نوپا منتشر شد.

هفتمین شمارهٔ مجلهٔ ادبی نوپا منتشر شد.

 

هفتمین شماره مجله ادبی نوپا منتشر شد.


مجلهٔ ادبی «نوپا» با رویکردی تازه در پی کشف استعدادهای شناخته نشده در عرصهٔ ادبیات می‌رود و شعرها و داستان‌ها را همراه با نقد منتشر می‌کند. مجلهٔ نوپا به سردبیری مجتبا نریمان در کنار انتشار مطالب ادبی، سعی دارد در شناخت شعر و داستان‌هایی که، دور از هرگونه حشو و زوایدِ تبلیغاتی و گذرا، ارزش ادبی و هنری دارند، به مخاطبان خود کمک کند و به آسیب‌شناسی ضعف‌ها و علل سقوطِ برخی جریانات ادبی بپردازد.


نشانی و شماره تماس

شماره تماس: 88527713 – 021

همراه: 383 0282 0912

نشانی: تهران، سهرودی شمالی، کوچه قرقاول، پلاک 36 ، واحد

ایمیل: ‏Email: nopa.magazine@gmail.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *