کتاب انگلیسی‌ها در بوشهر

کتاب جدید ایرج صغیری با نام «انگلیسی‌ها در بوشهر» توسط انتشارات نریمان منتشر شد.

شانزده قصه و‌ روایت این کتاب را می‌توان «مجموعه‌داستان» دانست و درعین‌حال می‌توان پژوهشی تاریخی خواند. این کتاب از چند جهت حائز اهمیت است و می‌توان آن را در دسته کتاب‌های سیاسی، ادبی، تاریخی قرار داد.

مرز خیال و حقیقت علاوه‌بر داستان‌ها، همان‌گونه که ایرج صغیری نویسنۀ کتاب نیز اشاره می‌کند، در روایتِ راویان نیز قابل تشخیص نیست و نمی‌توان میان افسانه و واقعیت در این روایات تمیز قائل شد.

ایرج صغیری خود دربارۀ این کتاب چنین آورده است:

انگلیسی‌ها سال‌های سال در بوشهر کنسولگری مهم و پرکاری داشتند و از طریق آن در این منطقه اعمال سیاست می‌کردند که اتفاقاتی تاریخی را موجب شدند. مردم بوشهر درباۀ آن‌ها باورهای عجیب و جالبی داشتند که بعضا به افسانه نزدیک می‌شود. در این کتاب دیدگاه‌های فرهنگ عامیانۀ بوشهری‌ها به انگلیسی‌ها نیز گردآوری شده است.

«نگلیسی‌ها در بوشهر» برگفته از خاطرات بیش از صد پیرمرد و پیرزن بوشهری درباره حضور انگلیسی‌ها در بوشهر است که  برگزیدۀ این خاطرات را در این کتاب آمادۀ چاپ کرده‌ام.

این مجموعه داستان‌ گویای قضاوت مردم بوشهر درباره انگلیسی‌ها است که در بیش‌تر این داستان‌ها ظلم و جنایت اجنبی‌ها توصیف شده‌اند. مردم بوشهر نگاه کینه‌توزانه‌ای به انگلیسی‌ها داشتند‌ و مردم شیوۀ زندگیِ آن‌ها را مرتبط با افسانه و جادو می‌دانستند.

«انگلیسی‌ها در بوشهر» اسفند 1401 توسط انتشارات نریمان در 188 صفحه با قیمت 100 هزار تومان به چاپ رسید.

نام کتاب : انگلیسی‌ها در بوشهر
نویسنده: ایرج صغیری
مترجم :
شابک : 978-6229728291
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 188
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
قیمت : 100 هزار تومان

‏www.narimanpub.com
‏https://t.me/narimanpub